EKONOMI

NASIONAL

POLITIK

Waspada Lima Perkara Ini

[caption id="attachment_4936" align="alignright" width="290"]Ilustrasi Ilustrasi[/caption]

KEPRIUPDATE.COM - Kemewahan dan gemerlapnya dunia menyebabkan manusia tergoda oleh silau cahayanya. Lantas manusia berlomba-lomba untuk meraihnya tanpa menghiraukan halal-haramnya, sah atau batalnya dari sudut agama.

 

Kecintaan pada kemewahan duniawi bukan saja dialami orang terdahulu bahkan lebih parah di zaman moden sekarang. Celakanya bukan orang awam saja, yang paham ilmu agama sekalipun banyak demikian.

 

Rasulullah SAW telah mengingatkan umatnya yang bersikap demikian dalam hadis yang berbunyi:

"Akan datang kepada umatku suatu zaman, ketika mereka cinta kepada lima perkara dan lupa kepada lima perkara. Yaitu mereka cinta kepada dunia lupa pada akhirat, cinta pada harta lupa pada hisab, cinta kepada makhluk lupa pada Khalik, cinta kepada dosa dan lupa pada taubat, cinta pada kemewahan lupa pada kubur."

 

Ingatlah wahai manusia, dunia hanyalah sementara manakala akhirat itu kekal abadi. Manfaatkanlah kesempatan hidup di dunia untuk beribadah semoga selamat di akhirat nanti.

 

"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridho'an) Kami, niscaya akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar bersama orang yang berbuat kebaikan.” (Q-S An-Ankabut : 69).

(wawan)

Formulir Kontak

Nama

Email *

Pesan *